دیگـــــــــــــــرگون

محلی برای یادداشت های حمیدرضا جیهانی

دیگـــــــــــــــرگون

محلی برای یادداشت های حمیدرضا جیهانی

۲ مطلب در فروردين ۱۳۹۰ ثبت شده است

کارآفرین چه ویژگیهایی دارد؟

   - خود اتکایی

از اولین خصوصیات یک کار آفرین می‌باشد. با کمک این نیرو کارآفرین می‌تواند به مبارزه با سختی‌ها بپردازد. بنابراین اگر می‌خواهید کار آفرین باشید باید این توانایی را در خود تقویت کنید.

   - نیاز به انجام دادن و بدست آوردن از دیگر خصوصیات یک کارآفرین می‌باشد. اینگونه اشخاص بصورت دائم نیاز به آن دارند که محصول یا خدمتی را ایجاد کنند. از ساده‌ترین نوع آن مثلا" در فعالیت های خانگی گرفته تا پیچیده ترین کارهایی که ممکن است در تولید یک محصول یا خدمت به آن لازم باشد.

   - استفاده از نهایت بهره‌وری از دیگر ویژگی‌های یک کارآفرین هست. یک کارآفرین همواره می‌خواهد از وقت خود بهترین استفاده را کند.

   - تحمل ریسک از دیگر ویژگی‌های اینگونه افراد می باشد. یک کارآفرین می تواند ریسک ناشی از شکست را پذیرفته و تحمل کند. این ریسک ممکن است مالی یا حیثیتی باشد و یا از دست دادن بسیاری چیزها که مردم عادی در زندگی آنها را داراند، باشد.

   - آنها شکارچی فرصت‌ها هستند. کارآفرین بسادگی می‌تواند میان یک اتفاق بدون خاصیت با دیگری که در دل آن فرصت شکوفایی نهفته است، تمایز قائل شود و دومی را شکار کند.

   - نیاز به پیشرفت دائمی از دیگر ویژگیهای این افرا می‌باشد. حتی هنگامی که کارآفرین فعالیت اقتصادی را راه‌اندازی کرد، متوقف نمی‌شود او علاقه دارد که همه‌روزه به پیشرفت‌های جدیدی دست پیدا کند.

   - کارآفرین توانایی بالایی در کنترل خود دارد. تحقیقات نشان می‌دهد که اغلب کارآفرینان بیشتر از آنکه بتوانند محیط بیرون را کنترل و مدریت کنند بر خود تسلط دارند. اثر جنبی این خاصیت می‌تواند همان قدرت کنترل بر محیط نیز باشد.

   آنها همواره به هدف نگاه می‌کنند و شب و روز فکرشان رسیدن به هدف می‌باشد. دقت کنید که تمرکز بر هدف برای بسیاری از مردم دشوار است اغلب به کاری که در حال انجام دادن آن هستند فکر می‌کنند نه هدف.

   - کارآفرین توانایی تشخصی اولویت‌ها را دارد. خوب می‌داند چه کاری، چه موقع باید انجام شود و حاضر است بر سر آن با دیگران مبارزه کند.

   خوش‌بینی از ویژگی‌های مهم و بارز یک کارآفرین است. برای همین بسیاری از کارآفرینان جوان هستند چرا که آنها معمولا" به هر کاری خوشبین می‌باشند. کارآفرین در برخورد با مشکل بدون آنکه ذهن خود را مخدوش کند، مبارزه می‌کند تا آنرا از میان بردارد. حتی اگر مشکل بزرگ باشد به خود میگوید "الان که نمی‌شود آن‌را حل کرد به کار دیگری می‌پردازم و بعد سراغ آن می‌آیم".

   - شجاعت

از دیگر ویژگی های یک کارآفرین می‌باشد. دقت کنید که تحمل ریسک با شجاعت تفاوت بسیاری دارد، به این مثال توجه کنید.

یک مدیر کارآفرین یک شرکت را در نظر بگیرید. او هموراه در حال ایجاد تغییر در شرکت می‌باشد تا به هدف‌های خود نزدیک شود. اگر شکست بخورد باید ریسک(یا همان هزینه) آن‌را بپردازد، فرض کنید که پول و امکانات هم دارد و می‎‌پردازد. چیزی که این فرد نیاز دارد صفتی است بنام "شجاعت" او باید دل انجام این تغییرات و به‌نوعی بازی با سرنوشت خود، کارمندان و شرکت را داشته باشد.

   - کارآفرین معمولا" قدرت تحمل بالایی دارد. این قدرت تحمل از مسائل کاری شروع شده و یقینا" به مسائلی که در اجتماع یا خانواده او بدون شک رخ خواهد داد کشیده خواهد شد. قدرت تحمل جاذبه ایجاد می‌کند در حالی که عدم داشتن آن فرد را مجذوب می کند. مثال ساده آنکه فردی که قدرت تحمل بالایی ندارد معمولا" در یک شرکت دولتی -که قدرت تحمل و زنده بودن بالا دارد- مشغول بکار عادی و بدون جنبیش می شود.

   - کارآفرین انگیزه داخلی بالایی برای انجام کار دارد. دقت کنید که اگر فردی دارای انگیزه بسیار قوی برای انجام کاری باشد و آن انگیزه در درون آن نباشد در هر لحظه ممکن است که فرد آن کار را رها کند. اما نیروی انگیزشی در کارآفرین در درون خود او وجود دارد و تا زنده هست به کار و فعالیت ادامه می‌دهد. تفاوت گرمای زمین و خورشید را مقایسه کنید، اگر خورشید برود زمین سرد خواهد شد، اما اگر زمین برود خورشید همچنان گرم خواهد ماند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ فروردين ۹۰ ، ۰۵:۰۰
حمیدرضا جیهانی

همه می توانند کارآفرین باشند

   بطور ساده کارآفرین به شخص حقیقی یا حقوقی‌ای گفته می‌شود که توانایی تحمل ریسک (غالبا مالی) را دارد و می‌تواند یک ایده اولیه را به یک فعالیت اقتصادی تبدیل کند.

   همه ما می توانیم یک کارآفرین باشیم، چه کارمند، چه کشاورز و... در هر پست و مقامی که باشیم در راه انجام فعالیت‌های خود می‌توانیم کارآفرین بوده و ایده‌های خود برای بهبود انجام کارها را به واقعیت تبدیل کنیم و ارزش‌آفرینی کنیم.

   یک کشاورز می‌تواند با راه‌اندازی روش‌های جدید کاشت، آبیاری، نگهداری و... کمیت یا کیفیت محصولات خود را بالا ببرد.

   یک کارمند می‌تواند برای انجام فعالیت‌های روزانه و البته در چهارچوب اختیارات خود روش‌های جدیدی را اختیار کند، تا انجام کارها برای خود و ارباب رجوع سریع‌تر و با کیفیت بالاتری صورت پذیرد.

   یک مهندس یا شرکت می‌تواند با قبول هزینه‌های تولید آزمایشگاهی، نمونه‌ای از یک محصول را تولید کرده و در صورت مفید بودن آنرا تولید انبوه نماید و به جامعه خود خدمت کند.

   یک مربی تیم فوتبال می‌تواند با اتخاذ روش‌های مدیریتی و خلاقیت در arrange یک تیم به موفقیت‌های بسیار دست پیدا کند.

   نمونه‌های دیگر را شما بگویید... .

   همانطور که دیدید در تمام مثال‌هایی که آورده شد نوعی ریسک وجود دارد. این ریسک ممکن است باعث از بین رفتن محصول کشاورز شود یا باعث شود تا کارمند توبیخ یا اخراج شود و یا سرمایه‌گذاری آن مهندس یا شرکت به هدر رود؛ و دست آخر آنکه آن مربی تیم ممکن است سمت یا اعتبار خود را از دست دهد. بنابراین مشاهده می‌کنید که بسادگی میتوان این نتیجه را گرفت که "کارآفرینی بدون ریسک امکان‌پذیر نمی‌باشد." شاید از همین جمله بتوان فهمید که چرا در کشور ما در میان جوانان کارآفرینی جایگاه والایی ندارد، در نوبت‌های بعدی بحث مستوفایی در این آسیب‌شناسی خواهیم داشت.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۳ فروردين ۹۰ ، ۱۷:۴۴
حمیدرضا جیهانی