دیگـــــــــــــــرگون

محلی برای یادداشت های حمیدرضا جیهانی

دیگـــــــــــــــرگون

محلی برای یادداشت های حمیدرضا جیهانی

   گاردنر از نویسندگان پر کار و قابل توجه در حوزه هنر است، گرچه تعداد کمی از آثار او به فارسی ترجمه شده، ولی "کتاب هنر در گذر زمان" وی از مکتوبات بسیار پر مراجعه در ایران است. این کتاب برای اولین بار در سال 1926 منتشر شد و به‌لحاظ ویژگی‌های اختصاصی‌اش بین پژوهشگران، هنرمندان و دیگر مخاطبان تاریخ هنر بزودی جای خود را بازکرد. خانم هلن گاردنر ویرایش سوم کتاب خود را کمی پیش از مرگش در سال 1946 تکیمل و ارائه کرد.

    گاردنر در این اثر خود بر این نظر است که تحول در دیدگاه‌های انسان‌ها در طول تاریخ بوده که منجر به تنوع آثار هنری شده‌است و برای موشکافی آن‌ها باید به تبیین اندیشه‌های خالقان آثارهنری، درباره زندگی، مرگ و اطراف‌شان پرداخت.

     محتوای کتاب‌های تاریخ هنر به شناخت و ارزیابی هنر، آثار هنری و هنرمندان، در زمان‌های گذشته و مکان‌های مختلف می‌پردازد. در بیرون از حوزه فرهنگ، دو اصطلاح هنر و تاریخ، مبانی و ادبیات خود را دارند و به این حد نزدیک هم قرار نمی‌گیرند. در نگاه عموم تاریخ، اسناد و مدارک و تفسیر اقدامات گذشتگان است و هنر را چیزی موجود در برابر قوای بینایی و لامسه می‌پندارند، که البته رویدادهای از یاد رفته و محو شده‌ای که اجزای تشکیل دهنده تاریخ به شمار می‌روند، چنین نیست.

     اثر هنری، به‌دلیل ویژگی‌های خاص‌ش(از جمله مرئی و ملموس بودن) گونه‌ای خاص از رویدادهاست که پایدارکننده تاریخ است. این اثر در زمان و مکانی خاص و به دست اشخاصی خاص آفریده شده است، و حتی اگر ما همیشه آگاهی درستی درباره زمان و مکان و آفریننده آن نداشته باشیم درعین این‌که متعلق به گذشته است و روزگاران آفریننده آن هم گذشته است؛ باز به حیاتش ادامه می‌دهد و تا مدت‌های طولانی پس از زمان خود باقی می‌ماند و روایت‌گر آن دوران‌هاست.

    مخاطب در مجموعه کتاب‌های تاریخ هنر، با دوره‌های هنری و آثار هنری تاریخی برجسته، ویژگی‌های اختصاصی اثر و شرایطی که هنرمندان در آن زیست کرده‌اند و دست به آفرینش‌ آن‌ها زده‌اند، آشنا می‌شود. تاثیرگذاری‌ها و تاثیرپذیری‌ها، سبک‌های گوناگون هنری و همچنین با زندگی، آثار، فعالیت‌ها و شیوه‌ها و سبک و سیاق هنری هنرمندان بزرگ تاریخ آشنا می‌شود.

    مزیت‌های مهم اثر گاردنر، تصاویر متعدد رنگی و سیاه و سفید اختصاصی آن‌است که به ایجاد تصویر شفاف‌تری از فرآیند تاریخ هنر در ذهن خواننده می‌انجامد.

    محتوای اثر بنا به نوع نگاه وی در تقسیم‌بندی زمانی-مکانی هنر، عبارت‌است از:

«دنیای کهن»،

«تولد هنر»،

«خاورنزدیک کهن»،

«هنر مصر»،

«هنر اژه‌ای»،

«هنر یونان»،

«هنر اتروسک و هنر رومی»،

«هنر صدر مسیحیت، بیزانس و هنر اسلامی»،

«سده‌های میانه»،

«هنر سده‌های میانه آغازین»،

«هنر رمانسک»،

«هنر گوتیک»،

«رنسانس و باروک»،

«رنسانس آغازین در ایتالیا»،

«هنر ایتالیا در سده پانزدهم»،

«هنر ایتالیا در سده شانزدهم»،

«رنسانس در اروپای شمالی»،

«هنر باروک»،

«دنیای نوین»،

«سده‌ی نوزدهم»،

«سده‌ی بیستم»،

«دنیای غیر اروپایی»،

«هنر هند»،

«هنر چین»،

«هنر ژاپن»،

«هنر آمریکایی پیش از کریستف کلمب»،

«هنر بومیان آمریکا، آفریقا، اقیانوسیه»،

«عکاسی از آغاز تا امروز»،

«روش‌های تهیه نقشه و مقطع»

و همچنین واژه نامه تخصصی، کتابنامه، و فهرست راهنما.

   کتاب گاردنر در ایران هم منبع بسیار معتبری برای تحقیقات و پژوهشگران است و از منابع مهم آزمون کارشناسی ارشد رشته‌های هنر می‌باشد.

   ضمنا از یکی دوستان شنیده‌ام که نرم‌افزار چندرسانه‌ای این کتاب بصورت تعاملی(Interactive) با قابلیت‌های ویژه کار تحقیقاتی و آموزشی توسط انتشارات اصلی(انگلیسی) تهیه شده و در ایران هم موجود است.

    با توجه حجم بالای فایل کتاب، امکان آپلود آن وجود نداشت؛

لطفا در قسمت تماس پیام بگذارید...

 

نظرات  (۱)

۲۶ دی ۹۱ ، ۱۰:۴۳ انجمن هنرمندان ایرانی
سلام
سایت انجمن هنرمندان ایرانی لیست کامل کتابهای هنری رو نوشته
http://artists.mihanblog.com/post/category/2

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">