دیگـــــــــــــــرگون

محلی برای یادداشت های حمیدرضا جیهانی

دیگـــــــــــــــرگون

محلی برای یادداشت های حمیدرضا جیهانی

بازار چیست؟

يكشنبه, ۱ شهریور ۱۳۸۸، ۱۲:۰۰ ق.ظ

تعریف #بازار:

#دومنیک_سالواتوره: بازار مکان و یا موقعیتی است که در آن خریداران و فروشندگان، کالا، خدمات و منابع را خرید و فروش می‌کنند.

برای هر کالا، خدمت یا منبع که قابلیت معامله داشته باشد، بازاری وجود دارد.

بازار می‌تواند یک محل مادی و فیزیکی باشد یا آنکه موقعیتی(الکترونیکی) برای انجام معامله باشد.

طبقه‌بندی‌ها: بازارها برحسب نوع #دارایی،  برمبنای #سررسید_تعهدات_مالی یا نوع #ساختار طبقه‌بندی شود.

 

 

***طبقه‌بندی اول بر مبنای نوع دارایی:

#بازار_دارایی_فیزیکی:

بازاری که در آن خریداران و فروشندگان به معامله دارایی‌هایی که ماهیت واقعی و فیزیکی دارند(مانند: #اتومبیل، #املاک و #مستغلات، #وسایل_منزل و...) مبادرت می‌ورزند.

 

#بازار_دارایی_مالی:

بازاری که در آن افراد اعم از حقیقی و حقوقی، می‌توانند در آن به معامله #اوراق_ضمانت_مالی( #سهام، #قرضه، #خزانه، #صکوک و...)، #اوراق_سپرده_کالا( #فلزات_گرانبها، #مواد_معدنی، #مواد_نفتی یا #محصولات_کشاورزی) و دیگر دارایی‌های مثلی(عوض دار) با هزینه مبادلاتی پایین بپردازند.

قیمت‌های این بازار تابع #عرضه و #تقاضا است.

 

 

 

 

***طبقه‌بندی دوم: بر مبنای #سررسید تعهدات مالی

#بازار_پول( #Money_Market):

بازاری که برای داد و ستد پول و دیگر دارایی‌های مالی جانشین نزدیک پول(سررسید کمتر از یکسال) است. به بیان دیگر بازار پول، بازار ابزارهای مالی کوتاه‌مدت با سه ویژگی مهم زیر است:

الف- نقدشوندگی بالا،

ب- کم بودن ریسک عدم پرداخت،

ج- ارزش اسمی زیاد.

 

ابزارهای بازار پول شامل #اسناد_خزانه (اوراق بهادار کوتاه مدت با سه ماه، شش ماه یا یکسال)، #پذیرش_بانکی(دستور پرداخت مبلغی معین در تاریخی مشخص مثل چک)، #گواهی_سپرده (جوانترین و مهمترین)، #اوراق_ تجاری(نوعی اوراق قرضه کوتاه مدت با سررسید ۲۷۰ روز یا کمتر)، قرادادهای بازخرید و دلار اروپایی است.

مهمترین نهادهای #بازار_پول: #بانک_مرکزی کشورها، واسطه‌های مالی بانکی مانند بانک‌های تجاری و مؤسسات اعتباری غیربانکی، شرکت‌های تجاری، دولت و مؤسسات دولتی، صندوق‌های سرمایه گذاری، کارگزاری‌ها و معامله‌گران و در نهایت سرمایه‌گذاران اشاره نمود.

 

 

#بازار_سرمایه ( #Capital_Market):

بازارهای مالی که جهت خرید و فروش ابزارهای مالی با سررسید بیشتر از یک سال و دارایی‌های بدون سررسید ایجاد می‌شود مانند: #اوراق_قرضه یا #اوراق_بهادار.

بازار سرمایه بزرگ‌تر از بازار پولی است و اهمیت بسزایی در جمع آوری و تامین منابع لازم جهت سرمایه‌گذاری واحدهای مختلف تولیدی دارد. بازار سرمایه از نظر مرحله عرضه اوراق بهادار، خود به دو دسته بازار اولیه (بازار دست اول) و بازار ثانویه (بازار دست دوم) تقسیم می‌شود.

 

بازار اولیه:

 

بازار اولیه بازاری است که در آن سهام یک شرکت یا واحد اقتصادی برای اولین بار در آن عرضه و منتشر می‌شود. عایدی حاصل از عرضه این سهام منبعی در تامین مالی آن شرکت یا موسسه خواهد بود. از آنجا که در بازار اولیه، سهام برای بار نخست به خریداران و متقاضیان عرضه می‌شود، فروشنده اوراق بهادار در حقیقت همان ناشر اوراق بهادار خواهد بود.

 

بازار ثانویه:

 

با اتمام عرضه اولیه۱ یک سهم در بازار اولیه، برای ادامه معاملات آن سهم بازار دیگری وجود خواهد داشت به نام بازار ثانویه؛ بنابراین بازار دست دوم (ثانویه) به منظور ایجاد امکان دادو ستد اوراق منتشره در بازار اولیه و افزایش قابلیت نقدشوندگی آن، تشکیل شده است.  در این بازار است که طرفین معامله این امکان را پیدا می‌کنند که علاوه بر تجدید نظر در اوراق خریداری شده، با خرید و فروش دوباره یا چندباره، تعداد آن را افزایش و یا کاهش دهند و یا اوراق دیگری در سهم دیگری تهیه نمایند. دفعات انجام معامه در بازار ثانویه محدودیتی ندارد، این ویژگی بازار ثانویه است که موجب می‌شود تا نقدشوندگی ابزارهای مالی با جابجا شدن مالکیت آنها، قدرت بیشتری پیدا کند.

 

بازار ثانویه بر اساس اینکه چه نوع سهمی در چه محلی مبادله می‌شود، به چهار بازار تقسیم می‌گردد:

 

بازار اول: مربوط به معاملات سهام شرکت‌های بورسی که در بورس انجام می‌شود.

 

بازار دوم: مربوط به معاملات سهام شرکت‌های غیر بورسی که در فرابورس انجام می‌شود.

 

بازار سوم: مربوط به معاملات سهام شرکت‌های بورسی که در فرابورس انجام می‌شود.

 

بازار چهارم: بازاری بدون کارگزار و معامله‌گر و مربوط به معاملات خصوصی است که توسط شبکه‌های الکترونیکی و بین سرمایه‌گذاران نهادی و عادی صورت می‌گیرد. نهادها به منظور پرهیز از پرداخت هزینه‌های مربوط به کارگزاری، عموماً معاملات عمده و بلوک خود را در بازار چهارم انجام می‌دهند.

 

بازار مالی بر اساس نوع دارایی

 

بازارهای مالی به لحاظ نوع دارایی به سه بخش تقسیم می شود:

 

بـازار سـهام: در ایـن بـازار، سـهام شـرکت های سهامی پذیرفته شده در بورس مورد معامله قرار می گیرد.

بازار اوراق بدهی: این بازار برای دادوستد ابزارهای با درآمد ثابت (اوراق قرضه) در نظر گرفته شده است.

بازار #ابزارهای_مشـتقه:

بازاری که در آن ابزارهای مشتقه مبتنی بر #دارایی‌های_مالی یـا #دارایی‌های_فیزیکی هستند، مورد معامله قرار می گیرند.

مانند: #اختیار_معامله و #قرارداد_آتی.

#Market

#MarketPlace

#Mart

#Bazaar

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">