دیگـــــــــــــــرگون

محلی برای یادداشت های حمیدرضا جیهانی

دیگـــــــــــــــرگون

محلی برای یادداشت های حمیدرضا جیهانی

سوت آغاز2

پنجشنبه, ۵ مرداد ۱۳۹۱، ۰۳:۱۸ ب.ظ

توضیح: این مطلب در ابتدای تابستان91 نوشته و در هفته‌نامه پنجره شماره143 منتشر شد و اولین گزارش جامع از وضعیت افراد در مظان کاندیداتوری ریاست جمهوری یازدهم بود که منتشر شد؛ و به‌دلیل ویژگی‌های محتوایی در سایت‌ها و بولتن‌های متعددی بازنشر شده و در این‌جا به‌دلیل محدودیت قالب سایت بیان در سه پست 1 و 2 و 3 به صورت جداگانه آورده می‌شود.

   سوت آغاز- بخش دوم

چهره‎‎هایی که شاید در انتخابات خرداد 92 ببینیم...

در فاصله کمتر از یک سال تا انتخابات ریاستجمهوری یازدهم، تب تلاش برای کسب کرسی ریاست قوه مجریه روز به روز بیشتر میشود. در این شرایط رسانه‎‎ها و محافل سیاسی و خبری گمانهزنی‎‎های بسیاری درباره چهره‎‎های اصلی شرکتکننده در ماراتن انتخابات دارند. گزارش زیر جمعبندی نهایی این گمانهزنیهاست.

 

     کمال خرازی

      اگر چه بهدلیل حضور هشت سالهاش در مسند وزارت امور خارجه از مقبولیت مناسبی در میان چهره‎‎های نظام برخوردار است ولی این روزها که شایعاتی دربارهاش شنیده میشود، همچنان خاموشی برگزیده و رسانهای نمیشود. خرازی از چهره‎‎های اصلاحطلبی است که مذاکرات زیادی در محافل اصلاحطلبان درباره وی صورت گرفته است. برخی خبرها حاکی از آن است که سیدمحمد خاتمی نظر مساعدی نسبت به وی دارد و حتی برخی چهره‎‎های نزدیک به خاتمی نیز برای اجماع در مورد خرازی دست به تلاش‎‎هایی زدهاند. با وجود اینکه احتمالا خرازی مشکلی با شورای نگهبان نخواهد داشت اما بعید بهنظر میرسد که وی بتواند سهم زیادی از سبد آرای اصلاحطلبی را به‌دست آورد.

 

      محمدرضا رحیمی

      استاندار روزهای دور ‎‎هاشمی و معاون اول این روزهای احمدینژاد ثابت کرده‌است که برای حضور در قدرت، قابلیت سازگاری با جریان‌های مختلف را دارد. نوع تعامل وی با همتایان خارجیاش و همچنین سخنرانی‎‎های فراوانش به مناسبت‎‎های مختلف نشان میدهد که رحیمی بهدنبال کسب محبوبیت است چراکه اولین قدم در راه کسب مشروعیت محسوب میشود. با توجه به اتهامات مالی پیرامون وی و ابهاماتی درباره مدرک دکترایش بهنظر نمیرسد که رحیمی حاضر به پرداخت هزینه بالای اعلام عدم صلاحیتش باشد.

 

      اسفندیار رحیممشایی

      بسیاری از تحلیلگران تا قبل از ماجرای عزل وزیر اطلاعات و روشنتر شدن تلاش‎‎های جریان انحرافی در بیثمر کردن خط خدمتگزاری دولت، مشایی را کاندیدای اصلی اجرای پروژه مدودف-پوتین در ایران میدانستند. حواشی بسیار زیاد مشایی در کنار سخنان جنجالی او درباره مکتب اسلام، مردم اسرائیل، مدیریت انبیا و... او را تبدیل به سیبل انتقادات کرده‌بود. اینگونه شد که مشایی ترجیح داد مدتی را دور از چشم رسانه‎‎ها و افکار عمومی بگذراند تا شاید حساسیت نسبت به او کاهش یابد. با این حال عملکرد شورای نگهبان در انتخابات مجلس شورای اسلامی و رد صلاحیت نزدیکان جریان انحرافی نشان داد که شانس تأیید صلاحیت مشایی بسیار پایین است؛ از این رو شاید بتوان مشایی را نامزدی دانست که در همین ابتدای راه از ادامه راه بازمانده است.

 

      محسن رضایی میرقائد

      فرمانده سپاه در سالهای دفاع مقدس و سازندگی که در سال76 برای انجام فعالیتهای فرهنگی از سپاه خارج شد و با حکم رهبر معظم انقلاب به دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام رفت و پیگیر سند چشمانداز شد. محسن رضایی دانشآموخته اقتصاد است و برنامهها و ایدههایش را در قالب برنامه اقتصادی مطرح میکند. آقامحسن -عنوان او در بین بچههای سپاه- در کنار لاریجانی و قالیباف دیگر نظامی پا به رکاب دورههای اخیر انتخابات ریاستجمهوری است که شکست سخت دو دورهای وی ضربه اساسی به حیثیت سیاسیاش زده است. شعار انتخاباتی همیشگی وی ناتوانی دیگر رقبا در اداره و اصلاح کشور و توانایی خودش است که البته با بررسی عملکرد و سوابق اطرافیانش در دبیرخانه مجمع، قضاوت در اینباره آسانتر میشود. در هر حال کمتر کسی فکر میکرد که محسن رضایی باز هم بخواهد وارد عرصه انتخابات شود. اعلام آمادگی او برای انتخابات آینده باعث شد تا اولین اصولگرای پا در رکاب انتخابات لقب بگیرد.

 

     حسن روحانی

     روحانی از اصلاحطلبانی است که هماکنون عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و مجلس خبرگان رهبری است و سابقه چندین دوره حضور در مجلس را نیز در کارنامه خود دارد. ولی با این حال برای بسیاری نام وی تداعیکننده پرونده هستهای ایران در دوران اصلاحات است و با توجه به عملکردی ضعیف در آن دوره، مردم خاطره خوشی از زمان مدیریت وی در شواریعالی امنیت ملی ندارند و بهنظر میرسد همین امر موجب شود که راه دشواری برای رسیدن به ریاستجمهوری داشته باشد.

 

     مسعود زریبافان

     وی یکی از باوفاترین یاران محمود احمدینژاد است که قابلیت سازگاری با تمام سیاست‎‎های احمدینژاد را داشته است. زریبافان پیش از این سابقه حضور در شهرداری تهران و استانداری کردستان را در کارنامهاش دارد و هماکنون نیز رئیس بنیاد شهید است. برخی معتقدند اگر احمدینژاد حاضر به حمایت از زریبافان شود، دور از انتظار نیست که رئیس ستاد انتخاباتی احمدینژاد خود را برای رقابت در انتخابات بعدی ریاستجمهوری آماده کند.

 

     علیاکبر صالحی

      یک سال پیش کسی فکر نمیکرد صالحی جزء نامزدهای احتمالی پست ریاست جمهوری باشد؛ درست مثل امروز که کمتر کسی برای صالحی شانسی برای موفقیت قائل است. صالحی از جمله دولتی‎‎هایی است که به رابطه با جریان انحرافی شهره نیست اما هیچکس نیز در اطاعت بیچون و چرایش از احمدینژاد شک ندارد. انتصاب ملکزاده بهعنوان معاون وزیر خارجه که او را تا مرز استیضاح پیش برد، در کنار انفعال وزارت خارجه و کمکاری نسبت به دوره منوچهر متکی، نقاط تاریک پرونده صالحی هستند. از سوی دیگر سابقه همکاری با دولت اصلاحات میتواند این دیپلمات خوشرو را در تعامل با اصلاحطلبان و جلب آرای آنان موفق کند.

 

     محمدحسین صفارهرندی

     بسیاری وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد را از گزینه‎‎هایی میدانند که در صورت حضور در عرصه انتخابات میتواند طیف‎‎های مختلف اصولگرایان را ناگزیر به وحدت کند و سبد رأی خود را افزایش دهد. عدم ورود وی به مسائل اختلافی میان اصولگرایان و رابطه حسنه با جریانات مختلف اصولگرایی از نکات مثبت پرونده صفارهرندی محسوب میشود؛ هرچند که انتقاداتی جدی بر دوره تصدی پست وزارت وی وارد است اما پس از آن صفارهرندی با حضور در مجامع و جلسات مختلف سیاسی و دانشجویی توانست محبوبیت قابل توجهی را در میان این قشر از جامعه کسب کند.

 

     عزتالله ضرغامی

      از چهرههای عرصه دفاع مقدس و فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بوده است. انتصاب او به ریاست صداوسیما نشاندهنده نوع نگاه و میزان اعتماد مقام معظم رهبری و نظام به وی تلقی میشود. سالهای مدیریت ضرغامی در رسانه ملی -که البته با انتقاداتی نیز همراه بوده- با رشد کمی و کیفی این دانشگاه عمومی (به‌تعبیر امام خمینی(ره)) همراه بوده است اگرچه تا وضعیت آرمانی فاصله بسیار دارد. حضور ضرغامی در صداوسیما به جز خبرساز بودن، جریانساز هم بوده است. بهکارگیری روشهای متنوع تبلیغاتی و اطلاعرسانی در عرصه انتخابات ریاستجمهوری88 در نوع خود منحصر به‌فرد بود و موجب آن شد که بازیگر اصلی عرصه رسانه در انتخابات، رسانه ملی باشد و گوی سبقت را از رقبای اپوزیسیونی و ماهوارهای برباید. پیش از این گفته شده بود که احمدینژاد از ضرغامی خواسته است تا در انتخابات شرکت کند؛ هرچند که این ادعا بهشدت تکذیب شد.

 

     حسین کمالی

     وزیر لرستانی کار و امور جتماعی در کابینه هشت ساله هاشمی و چهار سال اول خاتمی این روزها در حزب اسلامیِ کار به فعالیت مشغول است. او جزء معدود کسانی است که تاکنون بهطور رسمی وارد عرصه انتخابات شده است؛ چنانکه در انتخابات سال 88 نیز از خرداد 87 فعالیت خود را آغاز کرده بود. بر اساس اعلام رسمی خانه کارگر، حسین کمالی نامزد تأیید شده این تشکل سیاسی اصلاحطلبان برای انتخابات ریاستجمهوری یازدهم خواهد بود.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">